lördag 6 oktober 2018

En svart lördag i Småland


Nej, det finns faktiskt inga ursäkter. Så som Landskronafamiljen uppförde sig (kamouflerade till BoIS-supportrar) på Myresjöhus Arena denna oktoberlördag kan inga undanflykter i världen vara till hjälp.

Det räckte alltså inte att skälla ut ledare och spelare som efter de två senaste hemmamatcherna. Man var tvungna att ta protesterna ett varv till och skämma ut föreningen i direktsänd TV. När kravallutrustad polis började utrymma bortastå, men de så kallade BoIS:arna vägrade att lämna arenan, ville jag sjunka genom jorden. Det var ett av de pinsammaste ögonblicken som jag upplevt under alla åren som randig supporter.

Jag har följt BoIS sedan de allsvenska åren på 1970-talet, och gjort det med stolthet. Men idag skämdes jag. Den fotbollsförening som ligger mig så varmt om hjärtat hade kapats av en klick ”fotbollsmördare” som gjorde sitt absolut yttersta för att förstöra för Växjöpubliken och alla oss andra som kommit för att titta på matchen.

Det är tuffa tider för BoIS. Klubben hänger på repen och riskerar att försättas i konkurs. Att då, i ett sådant läge, ställa till det så att kravallpolis måste ingripa är så huvudlöst korkat att man baxnar. Det lär bli dryga böter för vår förening. Jag hoppas att BoIS-styret vågar vara tuffa och trycker till de skyldiga, för den sortens supporterskap kan vi vara utan.

Det spelades en match också mitt i tumultet. Den vann Öster med 5-0 och därmed är det nästan klart att BoIS trillar ur Superettan. Bottenkollegan Värnamo vann nämligen över Halmstad och är nu fem poäng före med fyra matcher kvar att spela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar